Nopea katsaus ennakkoluuloihin

Eilen sattui sellainen tapaus joka saa multa tulemaan höyryä korvista – eikä ollut eka kerta, joten haluan jakaa kokemuksen! Olin brunssilla miespuolisen kaverin kanssa yhdessä kahvilassa. Tarjoilija tuli pyytämään tilausta ja MINÄ tiedustelin mitä kuuluu aamiaismenuuseen. Tarjoilija kääntyi miespuolisen kaverini puoleen ja vastasi hänelle vilkaisematta kertaakaan minua. Vastaukseen kuului usea sinuttelumuoto kuten ”Sinä voit valita haluatko espresson, kahvin vai teen” sekä lopuksi, pelkästään miespuoliseen asiakkaaseen katsoen ”haluatteko te siis aamupalaa?”. No minähän siinä pidättelin höyryjäni ja mietin löytäisinkö kunnioittavaa tapaa todeta, että tässä on k a k s i asiakasta sinulla hyvä tarjoilija edessäsi, vaikka kyllä, toinen on nainen, eikä edes chileläinen.
Joten kaikki vähemmän machistisessa maassa tällä hetkellä oleilevat naiset – nauttikaa!

Ulkomaalaisuudenkin takia pääsee välillä tilanteisiin, joissa vähän kiukuttaa, kuten ne muutamat kerrat kun bussi tai colectivo (= yhteistaxi/ henkilöauto, joka kulkee kuin bussi) kuski on verottanut ulkomaalaislisää tietämättömiltä, tai silloin kun chileläiset miehet kuvittelee, etten ymmärrä heidän kauniita korulauseitaan kadulla (kuten ”5 tonnia tunnilta, eikö?” ja siis Huom. tonni pesoissa on vähän yli euro)… mutta välillä saa onneksi myös nauraa. Psykan laitoksella on jostain syystä kulkenut huhu, että mä olen kotoisin filippiineiltä – sitä olen sitten ajoittain korjaillut. Muutama uusi tuttu on myös olettanut että olen Islantilainen ja yksi totesi kysyvästi ”niin sähän tulet Ukrainasta?” Taidan alkaa kehittämään aina uuden taustan itselleni kerta noikin kaikki olisivat menneet läpi!

One response

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s